Woda toaletowa a perfumy – jaka jest różnica?

Wyróżniamy 6 rodzajów perfum, różniących się stężeniem procentowym olejków zapachowych w alkoholu (lub innym rozpuszczalniku). Im wyższe stężenie olejków, tym zapach perfum jest intensywniejszy i trwalszy, a jego projekcja jest większa. Projekcja, to nic innego jak siła oddziaływania zapachu na otoczenie. Są perfumy wyczuwalne tylko przez samego użytkownika i osobę wchodzącą z nim w bliski kontakt (określa się je mianem bliskoskórnych), są i takie, które wyczuwa się w całym pomieszczeniu oraz z dużej odległości.

Rodzaje perfum

Wszystko zależy od koncentracji. Koncentracja to określenie procentowej zawartości olejków zapachowych w perfumach. Największą koncentrację olejków mają ekstrakty perfum (44-60%) i perfumy (15-43%), a w dalszej kolejności: wody perfumowane (10-20%), wody toaletowe (5-15%), wody kolońskie (3-5%), a najmniej wody odświeżające (1-3%).

Ekstrakty perfum (44-60%)

Ekstrakt perfum (fr. Extrait de Parfum) to najsilniejsza i najtrwalsza forma zapachu. Po zetknięciu ze skórą i jej florą bakteryjną każdego użytkownika, zapach przybiera nieco inną formę, stając się niepowtarzalną, niepodrabialną zapachową wizytówką. Nawet niewielka ilość ekstraktu, rozprowadzona na nadgarstkach czy szyi, z każdym ruchem ciała wzmaga swoją projekcję, czyli oddziałuje na całe otoczenie. Ekstrakty perfum osiągają zawrotne ceny – nawet do kilku tysięcy złotych za 100 ml. 

Perfumy (15-43%)

Perfumy zawierają najczęściej 15-30% składników zapachowych. Dobre perfumy utrzymują się na skórze przez ponad osiem godzin – niektóre nawet do dwudziestu czterech godzin –  i są niewątpliwie najlepszą inwestycją w świecie zapachów: relacja ceny do jakości i projekcji jest najbardziej zadowalająca dla klientów. 

Wody perfumowane (10-20%)

Z uwagi na cenę i walory zapachowe, woda perfumowana (Eau de parfum, EDP), zawierająca 10-15% olejków zapachowych rozpuszczonych w 80-90% alkoholu etylowym lub innym rozpuszczalniku, cieszy się dużym uznaniem klientów. Woda perfumowana utrzymuje się na skórze przez co najmniej pięć  godzin. Jest preparatem polecanym do codziennego użytku, nie ma tak intensywnego zapachu jak perfumy, można ją więc stosować także w ramach każdego firmowego dress codu.

Wody toaletowe (5-15%)

Woda toaletowa (Eau de Toilette) ma jeszcze delikatniejszy zapach i wystarcza na około trzy godziny, więc sięga się po nią kilka razy w ciągu dnia. Nie przeszkadza otoczeniu i jest znacznie tańsza niż woda perfumowana czy perfumy. Można ją bez baw aplikować na ubranie. 

Wody kolońskie (3-5%)

Woda kolońska (Eau de Cologne) zwykle wyparowuje w ciągu dwóch godzin, dlatego jest przeznaczona do częstego stosowania na twarzy, ciele, włosach i odzieży. Mężczyźni czasami używają jej jako wody po goleniu. 

Wody odświeżające i mgiełki do ciała (1-3%)

Woda odświeżająca, zwana też mgiełką do ciała, jest dla kobiet tym, czym woda kolońska jest dla mężczyzn. Najlepiej trzyma się na nawilżonej skórze, dlatego najlepiej stosować ją po wzięciu prysznica. Woda odświeżająca pozostaje na powierzchni skóry, a jej zapach delikatnie uwalnia się dookoła. 

Który rodzaj perfum wybrać?

O tym, który rodzaj perfum wybrać decyduje przede wszystkim okazja. Bardzo intensywne w zapachu perfumy i ekstrakty perfum nadają się na specjalne okazje. W codziennych sytuacjach, zwłaszcza w pracy, zbyt intensywny zapach może być dla ludzi nie do zniesienia. Łatwo sobie wyobrazić, co by było, gdyby każda z osób pracujących w open space przyszła skropiona innymi perfumami bądź ich ekstraktem – praca byłaby niemożliwa, a zamiast przyjemnego zapachu, byłoby czuć jedynie nieznośną mieszaninę duszących woni, od których boli głowa.

Dlatego na co dzień najlepiej wybierać wody perfumowane i wody toaletowe o niezbyt intensywnych zapachach i ograniczonej projekcji. Bywa, że wewnętrzny dress code firmy określa, czy wolno na co dzień używać intensywnych zapachów, czy nie. 

Signature scent – zapachowy znak rozpoznawczy

Bez względu na to, czy sięgamy po perfumy mainstreamowe (produkty popularnych marek, łatwo dostępne w większości perfumerii sieciowych, perfumy celebryckie (zapachy firmowane nazwiskami gwiazd), czy perfumy niszowe (zapachy produkowane przez mniejsze i nie tak znane firmy, cieszące się jednak sporym uznaniem wśród koneserów) musimy pamiętać, że intensywny zapach może być dla nas bardzo przyjemny, ale dla osób z naszego otoczenia – drażniący.

Zanim więc uznamy, że nasz signature scent, czyli zapachowy znak rozpoznawczy osoby, która używa od lat tych samych perfum, wart jest zostawiania w każdym możliwym miejscu, upewnijmy się, czy nasi współpracownicy są w stanie się skupić, kiedy co rano sowicie skrapiamy się ulubionymi perfumami czy wodą perfumowaną.

Podsumowanie

Perfumy, wody perfumowane i wody toaletowe często występują jako elementy jednej linii zapachowej i wtedy możemy nabyć je wszystkie i używać każdego preparatu w zależności od okoliczności. W ten sposób uda nam się wypracować swój własny znak zapachowy (signature scent) oraz nie będziemy na bakier z zasadami dobrego wychowania.

Pamiętajmy też, że nawet najintensywniejsze perfumy używane przez długi czas stają się dla nas samych niemal niewyczuwalne, choć z pewnością są one wyczuwalne przez otoczenie.

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie?

Zostaw swój numer telefonu, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą



    • FSZ Pollena-Aroma Sp. z o.o.
    • ul. Przemysłowa 14
    • 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki